Myntfakta:
Stockholm 1771-1792 3,48 g ca 21 mm 97,6% guld diagonalt räfflad rand
Upplaga totalt: 119930 ex
Myntmästare: Albrekt Lindberg (mm AL) 1771-1773
Olof Lidijn (mm OL) 1774-1792
Gravörer: Carl Gustav Fehrman 1771-1774 och 1787-1792
Gustav Ljungberger 1774-1787
År | Mm | Gravör | Upplaga | Sm-nr | Förekomst | |
Typ 1:1 | 1771 | AL | Fehrman | 2255 ex | 1 | RRRR |
Typ 1:2 | 1772 | AL | do | 4536 ex | 3 | RR |
Typ 1:3 | 1773 | AL | do | 3636 ex | 5 | RR |
Typ 1:4a | 1774 | OL | do | 6827 ex | 7 | RRRR |
Typ 1:4b | 1774 | OL | Ljungberger | ingår i do | do | RR |
Typ 1:5 | 1775 | OL | do | 3975 ex | 9 | RR |
Typ 1:6 | 1776 | OL | do | 14768 ex | 10 | Sällsynt |
Typ 1:7 | 1777 | OL | do | 10198 ex | 12 | mindre vanlig |
Typ 1:8 | 1778 | OL | do | 4075 ex | 14 | RR |
Typ 1:9 | 1779 | OL | do | 4496 ex | 16 | RRR |
Typ 1:10 | 1780 | OL | do | 2585 ex | 18 | RRR |
Typ 1:11a | 1781 | OL | do | 6096 ex | 19 | RR |
Typ 1:11b | 1781 | OL | avvikande porträtt | ingår i do | do | RRR |
Typ 1:12a | 1782 | OL | Ljungberger | 16352 ex | 21 | RRR |
Typ 1:12b | 1782/79 | OL | do | ingår i do | do | Sällsynt |
Typ 1:13 | 1783 | OL | do | 7448 ex | 23 | R |
Typ 1:14 | 1784 | OL | do | 2422 ex | 25 | RRR |
Typ 1:15 | 1785 | OL | do | 1245 ex | 27 | RRRR |
Typ 1:16 | 1786 | OL | do | 6787 ex | 29 | R |
Typ 1:17 | 1787 | OL | do | 5009 ex | 31 | R |
Typ 1:18 | 1788 | OL | do | 804 ex | 32 | RRR |
Typ 1:19a | 1789/87 | OL | do | 8198 ex | 33 | RRRR |
Typ 1:19b | 1789/87 | OL | Fehrman | ingår i do | do | RR |
Typ 1:19c | 1789 | OL | do | ingår i do | do | RR |
Typ 1:20 | 1790 | OL | do | 3643 ex | 34 | RRR |
Typ 1:21 | 1791* | OL | do | 1160 ex | 35 | RR |
Typ 1:22 | 1792 | OL | do | 3415 ex | 36 | RRR |
Jämförelse mellan exempel på Fehrmans och Ljungbergers porträtt. Fehrmans porträtt från första perioden till vänster och från andra perioden till höger. Ljungbergers porträtt i mitten avviker eftersom han alltid graverade håret mer eller mindre kammat uppåt.
Här är det de båda porträtten 1781 som jämförs. Till vänster är det Ljungberger som är gravör och det ser man främst på det uppåtkammade håret uppe på hjässan som var hans främsta kännetecken. Till höger ett avvikande porträtt med mer bakåtkammat hår. Även hårrullen ovanför örat avviker starkt. Det finns flera teorier om vem som graverat detta porträtt och den första är att det är Fehrman som återvänt till Sverige efter sin studieresa. Den andra teorin är att denna åtsida ingick i ett “examensprov” som lärlingen Lars Grandel avlade 1780. Mer om detta finns att läsa här.